Facebook-delen-banner-1200-x-630 Ketose ketonen en het ketogeen dieet

Ketogeen dieet

Wat mijn ervaringen zijn geweest toen ik in ketose ben gegaan kan je terugvinden in de blogpost 28 kilo afvallen in 3 maanden met het ketogeen dieet.

Wat is ketose

Ik wil ketose ketonen en het ketogeen dieet uitleggen door eerst eens terug te gaan naar het ontstaan van de mensheid. Ik wil aantonen dat niet koolhydraten maar vetten de belangrijkste leverancier van energie voor ons zijn.

Het ontstaan van de moderne mens

Ik ga beginnen met mijn eigen versie waarin ik probeer zoveel mogelijk wetenschappelijke verklaringen te vermijden maar gewoon na heel veel wetenschappers te hebben gelezen en gehoord ben ik tot een eigen conclusie gekomen. Deze wil ik hier eerst met jullie delen.

Daarvoor ga ik een beetje over naar het paleo dieet. Waar staat dit voor:

Het Paleo dieet is gebaseerd op de leefstijl van onze voorouders, in een modern jasje. Zij aten veel vlees en wat groenten en geen suiker, gluten, granen of melk. Uit deze definitie blijkt dus wel dat het paleo dieet en het Low Carb dieet en het ketodieet best wel veel dingen gemeen hebben. Sommige voorstanders van de respectievelijke diëten zijn af en toe een beetje teveel bezig in hun eigen hokjes te denken maar daar doe ik liever niet aan mee.

Maar terug op de leefstijl van onze voorouders. Wie waren onze voorouders. Ik ga hier maar weer even naar Wikipedia de evolutie van de mens en ik citeer:

Algemeen wordt voor de begintijd van de vroege moderne mens de grens van 200.000 jaar genomen. De fysieke kenmerken zijn bijna gelijk aan de moderne mens en de technologie was al redelijk ver gevorderd. De grens met een geleidelijke evolutie is enigszins arbitrair en vatbaar voor discussie. De expansie van de moderne mens over heel de wereld begon rond 73.000 jaar geleden vanaf de kustgebieden van Zuid-Afrika. De verspreiding van de moderne mens ging snel en had grote ecologische gevolgen door het uitsterven van veel diersoorten.

Dus laten we ervan uitgaan dat de mensheid in onze vorm nu 200.000 rondhuppelt op deze aarde en blijkbaar zijn ze daarin redelijk succesvol geweest want we hebben de planeet zo ongeveer overbevolkt.

Wat je je dan af kan vragen wat hebben we die 200.000 jaar gegeten. Waren we boeren? Even checken op Wikipedia geschiedenis van de landbouw en ik citeer:

Zoals vaker in de geschiedenis werden onder min of meer gelijke omstandigheden min of meer gelijke uitvindingen en ontdekkingen gedaan. Zo werd landbouw tussen 12.000 en 5000 jaar geleden op minstens zeven verschillende plaatsen vrijwel onafhankelijk van elkaar uitgevonden.

Dus de moderne mens bestaat 200.000 jaar en de landbouw bestaat 10.000 jaar. (en dat alleen in sommige gebieden hier bij ons bestaat het maximaal 2.000 jaar of zo).

Met de landbouw is dus ook pas begonnen aan de ontwikkeling van graan dus als de paleo beweging zegt we eten geen graan dan is dit dus een van de redenen. We hebben eigenlijk niet eens de tijd gehad om ons aan te passen aan het eten van granen (koolhydraten). Wat aten we de rest van die 190.000 jaar. Maar weer even verder gaan met een citaat uit dezelfde Wikipedia pagina.

Meer dan 99% van haar geschiedenis leidde de mensheid het bestaan van nomadische jager-verzamelaar. Ze maakten jacht op dieren en zochten wilde planten om te eten. Dit ging gepaard met de nodige gevaren, maar ook mogelijkheden die besloten lagen in de lokale omgeving. In dit landschap moesten de mens en zijn voorlopers zien te overleven, maar konden ook mogelijkheden vinden tot een geriefelijker bestaan.

We zijn dus nu zover dat we dus 99% de tijd een bestaan hebben geleid van jager-verzamelaar. Nu ga ik een beetje zelf wat hierover invullen.

rotstekening-lascaux Ketose ketonen en het ketogeen dieet

Onze voorouders, bijvoorbeeld diegenen die deze tekeningen maakten in hun grotten in het  zuiden van Frankrijk.

Deze mensen leefden dus in stammen en ze jaagden op wild en verzamelden bessen en kruiden en eetbare insecten. In die tijd waren er geen supermarkten en geen restaurants.

Als je eten wilde moest je het gaan vangen of zoeken. Dus het kwam dus wel eens voor dat er schaarste optrad waardoor mensen een tijdje niets of zeer weinig te eten hadden.

Vasten.

Nu stel je voor je bent een groepje jagers van de stam en je hebt een paar dagen niet gegeten. Dan zou je in eerste instantie denken nou je hebt honger en je wordt steeds zwakker want je hebt al vele dagen niets gegeten. Nou dat is dan vervelend want een zwakke jager die vangt al helemaal niks meer.

Maar wat blijkt nou dat is helemaal niet zo. We hebben namelijk een reserve brandstof tank in ons lichaam ingebouwd namelijk onze vetreserves. Het is bewezen dan zelfs een dun persoon het toch minstens 2 maanden vol kan houden op deze vetreserves. En dus gaan we als we niets te eten hebben onze vetten verbranden. Echter wij mensen hebben iets bijzonders wat de andere dieren niet hebben. Wij hebben namelijk grote hersenen en die hersenen zijn erg duur in het gebruik van energie. Lang werd er in de wetenschap gedacht dat deze hersenen glucose (suikers, koolhydraten) nodig hadden. Maar in de jaren 60 was er een onderzoeker die aan heeft getoond dat onze hersenen voor 75% konden draaien op een andere brandstof genaamd ketonen. En de ketonen kwamen vrij als de mens geen eten had en begon zijn eigen vetten te verbranden. Ook bleek dat deze ketonen een erg efficiënte brandstof waren. In onze cellen zitten namelijk allemaal kleine organellen die onder andere verantwoordelijk zijn voor het leveren van energie genaamd onze mitochondriën. Nu blijkt dus dat die veel meer en zuiverder energie leverden als deze op vetten en op ketonen draaiden als wanneer ze op glucose draaien. Ook zorgen vetten en ketonen ervoor dat onze mitochondriën zich vermeerderen.

Dus zodra we overgingen naar het verbranden van vetten kregen we steeds meer energie. Echter ook in onze hersenen zitten ontzettend veel mitochondriën dus als die meer energie gingen leveren gingen onze hersenen dus ook beter werken en werden we dus scherper slimmer en helderder.

Dus we werden niet zwakker als we enkele dagen niet gegeten hadden integendeel we kregen meer energie en we konden scherper denken. We waren in een staat van ketose. En dank zij de ketose hebben we als soort kunnen overleven.

-Wordt vervolgd-

Meer informatie over ketose en ketonen

Dr Peter Attia

 

Dominic_chamber_400x400 Ketose ketonen en het ketogeen dieet

@DominicDAgosti2 Dominic D’Agostino: Research scientist. Interests include developing and testing nutritional and metabolic therapies for neurological disorders and cancer.

Dr. Dominic D’Agostino

Een grote inspiratiebron over ketose en ketonen is Dr. Dominic D’Agostino. Hij is een wetenschapper met een enorme kennis van ketose door middel van jarenlang wetenschappelijk onderzoek maar ook door het zelf volgen van het ketogeen dieet.

Dr. Richard Veech

Dr. Veech is one of the world’s foremost experts on ketosis, He’s the Senior Researcher and Laboratory Chief at The National Institutes of Health and has worked for the last 47 years to understand the mechanics behind cellular energy and homeostasis. Dr. Veech is also the inventor of the ketone ester.

Featured
Dr. Veech’s ketone research – http://www.ketoneinc.com/

Resources
Krebs Cycle – http://www.austincc.edu/emeyerth/kreb…
George Cahill – https://en.wikipedia.org/wiki/George_….
CCK – http://www.britannica.com/science/cho…
Beta Hydroxybutyric acid – https://en.wikipedia.org/wiki/Beta-Hy…
Acetoacetate – http://www.chemspider.com/Chemical-St…
Crawford Greenewalt – http://news.mit.edu/1993/greenewalt-0929
Dr. Mark Hyman – http://drhyman.com/

Een artikel dat ik aan het vertalen ben.

Over de auteur van dit artikel.

Ik heb dit artikel vrij vertaald op basis van dit artikel geschreven door Dokter Gabriela Segura.

Gabriela Segura, MD.

About Me

cropped-keto_main-150x150 Ketose ketonen en het ketogeen dieetEr zijn veel misverstanden over het begrip ketose. Ketose wordt vaak in een adem genoemd met verhongeren of een waarschuwingssignaal dat er iets mis is met je stofwisseling. Maar niets is verder van de waarheid, tenzij je een zeer slecht ingestelde diabetes type 1 patiënt bent. Ketonen zijn een essentiële en noodzakelijke maar ook een genezende energiebron voor onze cellen die ontstaan bij een normale verbranding van vetten in het lichaam.

Het hele lichaam gebruikt ketonen op een veiligere en effectievere manier dan de energiebron die komt van koolhydraten (glucose). Ons lichaam maakt ketonen als we een dieet zeer laag in koolhydraten (30 gram) volgen. Door dit dieet gaan we vetten verbranden en produceren daarbij ketonen.

Ketose en Epilepsie.

In feite wat we tegenwoordig kennen als het ketogeen of ketodieet was de beste methode om epilepsie te behandelen totdat big-farma op kwam zetten met hun gevaarlijke cocktails van anti-epilepsie medicijnen. Het heeft tientallen jaren geduurd voor we weer iets hoorden van dit dieet, mede dank zij de vader van een 20 maanden oud kind die ernstige epileptische aanvallen had. De vader had dit gevonden in een bibliotheek want de neuroloog van zijn kind had het nooit ter sprake gebracht. Na vier dagen op het dieet stopten de aanvallen en zijn ze nooit meer teruggekeerd. Hij heeft hierna de Charlie Foundation opgericht (de naam van de zoon was Charlie) die veel doet voor publiciteit en onderzoek van het ketogeen dieet. Klik hier voor een video van Meryl Streep namens deze stichting.  Tegenwoordig is het ketogeen dieet beschikbaar en het verspreid zich vooral via mond tot mond reclame dankzij het genezende effect van dit dieet.

Andere aandoeningen.

Het ketogeen dieet wordt niet alleen in verband gebracht me een gezonde levenswijze, het is ook gebruikt voor aandoeningen zoals syndroom van West (infantiele spasmen), epilepsie, autisme, hersentumoren, A.L.S., depressies, bi-polair storingen, beroertes, ziekte van Parkinson, migraine, slaapstoornissen, schizofrenie, angststoornissen, ADHD, prikkelbaarheid, PCOS (polycysteus ovarium syndroom), prikkelbaredarmsyndroom, Gastro-oesofageale reflux (brandend maagzuur), obesitas, hart-en vaatziekten, acne, diabetes type 2 (ouderdomssuiker), Tremoren, ARDS (acute respiratory distress syndrome) en zowel ieder neurologisch probleem maar ook bepaalde vormen van kanker en situaties waarin weefsels moeten herstellen na een zuurstoftekort.

Ketonen zijn efficiënter.

Onze organen en weefsels werken veel beter zodra zij ketonen gebruiken als energiebron dit geld zeker voor ons brein, hart en de kern van onze nieren. Het hart en het brein zijn zeker 25% efficiënter met ketonen dan met glucose uit je bloed.

Ketonen zijn de ideale brandstof voor ons lichaam in tegenstelling tot glucose – wat schadelijk  is, minder stabiel, meer exciterend en in feite verkort het je levensduur. Ketonen zijn niet glycerend, dat wil zeggen dat ze geen karamelliserend effect hebben op je lichaam. Ketose helpt ook bij het bestrijden van kankercellen omdat deze niet in staat om ketonen te gebruiken als brandstof, de meeste kankercellen hebben glucose nodig om te groeien.

Mitochondriën

De energie producerende fabrieken van onze cellen – de mitochondriën – werken veel beter op een ketogeen dieet. Dit komt omdat mitochondriën specifiek zijn ontworpen om vet als energie te gebruiken. Als onze mitochondriën vet gebruiken als energiebron wordt hun energie productie verhoogd en de belasting van ons lichaam door vrije radicalen, zoals superoxide en waterstofperoxide verlaagd.

GABA.

Ketose bevordert de productie van GABA – Gamma-aminoboterzuur is de belangrijkste inhiberende (de werking van andere neuronen remmende) neurotransmitter in de hersenen. De productie van Gaba door ketose vermindert ook de toxische effecten van excitatoire paden in onze hersenen. Bovendien suggereren recente gegevens dat ketose behalve ontstekingsremmend ook pijn kan verminderen.

– Wordt vervolgd –

Dit artikel wordt nog verder vertaald. Dit is de link naar het volledige Engelstalige artikel.

Renato van Bloemenhuis.

Renato is een personal coach en eigenaar van CrossFit Helmond. Ik train hier zelf ook. In deze video legt hij in duidelijke taal wat ketose is maar dan vanuit het oogpunt van een sport coach. Omdat hij zijn video meer richt op mensen die stevig sporten zijn de verhoudingen van vetten eiwitten en koolhydraten iets anders dan wat ik aanbeveel voor mensen die metabole problemen op willen lossen. De verhoudingen moeten dan zijn:

  • Vetten 75 procent (Geen plantaardige vetten behalve olijfolie en palmolie, roomboter, reuzel)
  • Eiwitten 20 procent (eieren, vette vis, vlees met vet)
  • Koolhydraten 5 procent uit goede groenten (sla, bloemkool, broccoli, asperges)

ketogeen-advies-plaatje-met-nederlands Ketose ketonen en het ketogeen dieet